SKOGENS FÖRBANNELSE – nymålad bok

Mitt nyligen publicerade verk, som bygger på en hel hög av nya tavlor.

Idén ploppade upp i skallen för säkert 15 år sedan. Genom målade bilder ville jag berätta en skönlitterär historia fullproppad med folktro om den norrländska landsbygdens utveckling och förfall. Och jag ville fokusera på skogens roll.

Men det blev inte förrän 2019 som jag målade första penseldraget. Tre år, 46 målningar och många bokstäver senare är jag nu klar – boken hittas till exempel här.

Berättelsen börjar 1855, då troll ännu höll koll bland träden.

I min bok binds debatterna om klimatet, skogsindustrin och landsbygden ihop i en fantasifull men ändå faktabaserad berättelse som sträcker sig från 1800-tal till nutid med glimtar mot framtid. Allt berättas ur en påhittad gammal dams synvinkel – en mycket speciell dam som har bestämda åsikter, en starkt färgad världsbild och tankar på hämnd i sitt huvud.

Genom mina tidigare jobb åt Skogsmuseet i Lycksele och SLU i Umeå har jag funnit inspiration på vägen mot en färdig bok. Att jag intervjuat äldre människor i glesbygd om lokalhistoria och nutid och att jag varit med och dokumenterat mänsklig påverkan på skogen har gett mig nya kunskaper som påverkat slutprodukten.

Trots inspirationskällor vill jag poängtera att jag ger ut boken som privatperson, att jag jobbat med den själv på min fritid, och att berättelsens huvudperson är en produkt av mina tankar – alltså ingen gammal kvinna som jag stött på i verkligheten. Området där allt utspelar sig finns dock på riktigt och historien är förankrad i faktiska händelser.

Naturliga och övernaturliga faror

Det finns inte en enda människa här på jorden som upplever historien neutralt, och även om jag gjort en hel del research är det här inte heller ett försök att berätta någon sorts objektiv historia. Nej här är det subjektivt för hela slanten. Det handlar om ett personligt perspektiv där det övernaturliga smyger sig fram från bakgrunden och även om stämningen stundtals är mörk så har jag velat berätta med humor.

Skogen i norra Sverige har – liksom mänskliga tolkningar av denna skog – förändrats rejält under de senaste 150 åren, men skogen har ändå hela tiden varit viktig för oss, och kommer troligen vara ännu viktigare i framtiden, på ett eller annat vis. Jag vill synliggöra hur mycket träden faktiskt hjälpt oss människor – men också att denna hjälp haft ett pris.

En by hinner skapas och skrumpna ihop under berättelsens gång och något som legat gömt smyger fram, när historien övergår i nutid.

Min främsta målgrupp för denna berättelse är egentligen ungdomar. Att attrahera den kategorin är förstås inte alls lätt men värt ett försök. Boken kan säkert också passa många vuxna.

Samtidigt är det här inte en bok som andra böcker, nej snarare kan man se den som en konstutställning i bokform, med en bild på varje vänstersida och en tanke att bilderna är det som ska driva historien framåt, med texten på högersidorna som stöd. Här har två av de teman jag gillar att måla allra mest – mystiska väsen, sagor och sägner respektive förfallen och avfolkad glesbygd knutits ihop i ett och samma sammanhang – men nu alltså med andra motiv som jag inte synliggjort tidigare.

Jag vill tacka min familj som läst och betraktat otaliga utkast och som väglett mig genom det hela, liksom jag tackar Lars Östlund, god vän och professor i skogsekologi och skogshistoria, för synpunkter och granskning av faktadelar.

Provläs och köp gärna här (finns att köpa i fysisk form och som e-bok).

Jag under arbetets gång, isolerad med mina penslar på en vind i Västerbottens skogar (hösten 2020).

Relaterade länkar

Boken om kockor i Norrlands skogskojor, som jag skrivit tidigare tillsammans med andra

Forskningsartikel om kvinnors historiska arbete i skogsbruket, som jag skrivit med andra

Forskningsartikel om hur målningar kan komplettera samhällsforskning, fokus på Uganda

Min video om ”Förfall och förnyelse i glesbygden” – fokus på byarna Ekträsk och Åsträsk

Snabbspolad video som visar hur jag vanligen bär mig åt då jag målar

Målning mixat med videoklipp från tiden då jag bodde i Rwanda


Om Alexander Öbom

My name is Alexander Öbom, and I paint acrylic images mainly inspired by northern Sweden and East Africa. Contact: alexander.obom@outlook.com
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till SKOGENS FÖRBANNELSE – nymålad bok

  1. Pingback: Series of paintings / målningsserier: | ART BY ALEX ÖBOM

Lämna en kommentar